مازیچال؛ ییلاقی در نور و ابر
نوشته شده توسط : مجله دلتا
بسیارند گردشگرانی که برای دیدن انبوه سبز جنگل‌ها، تماشای آسمان پرستاره شب و کمپ در ارتفاعات و لذت بردن از مشاهده پدیده اقیانوس ابر راهی مازیچال می‌شوند.
دیدنی های مازیچال

در بسیاری از منابع از مازیچال به عنوان یک روستا یاد می‌کنند؛ اما لازم است در همین ابتدای مطلب بگوییم که در هیچ یک از منابع رسمی از مازیچال با عنوان روستای مازیچال یاد نشده است چرا که ساکنان دائمی ندارد. این منطقه صرفا مرتعی بسیار خوش آب و هوا به شمار می‌رود که دامداران در فصول بهار و تابستان به منظور چرای دام‌شان از آن استفاده می‌کنند. این منطقه چشم‌انداز بی‌نظیری را پیش روی‌تان می‌گذارد و امکان تماشای پدیده اقیانوس ابر را به شما می‌دهد. همچنین مازیچال یکی از مقاصد پرطرفدار برای آفرود است. بهترین زمان بازدید از مازیچال، اردیبهشت تا مهر است. با مجله دلتا گشتی در دیدنی های مازیچال داشته باشید.

دیدنی های مازیچال

  • آفرود و تماشای زیبایی‌های مسیر: برای رسیدن به مازیچال باید به کلاردشت رفته و از زیبایی‌های جاده چالوس لذت ببرید. سپس در این شهر سراغ روستای طویدره را بگیرید که طبیعت و چشم‌انداز زیبایی دارد و باید از میان آن عبور کنید. در انتهای روستا، جاده‌ای پرپیج و خم و کمی ناهموار انتظارتان را می‌کشد که باید با خودروهای مناسب یا در صورت داشتن مجوز از مراجع گردشگری، با خودروهای آفرود آن را بپیمایید؛ یک مسیر جنگلی و خاکی ۱۴ کیلومتری که پیمودنش حداقل ۱ ساعت زمان می‌برد و شما را به اعماق جنگل می‌رساند. جنگلی پرنور، زیبا و دیدنی که بر خلاف تصورتان اصلا تاریک نیست.
  • چشم‌انداز زیبای مازیچال: تصور کنید که در شمال کشور و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا چه چیزی زیباتر از یک چشم‌انداز وسیع نصیب‌تان می‌شود؟ در مازیچال وسعت دیدی از کلارآباد تا رامسر را دارید و می‌توانید ساعت‌ها به نظاره این چشم‌انداز بنشینید. دورنمای دومین قله مرتفع ایران یعنی علم کوه نیز از ارتفاعات مازیچال قابل مشاهده است.

اقامت در مازیچال

  • اقیانوس ابرها: موقعیت خاص مازیچال باعث شده تا در این مکان، علاوه بر چشم انداز بتوانید از تماشای حرکت موج‌گونه ابرها هم غرق در لذت شوید و شاهد پدیده‌ای باشید که اقیانوس ابرها نامیده می‌شود. منظره‌ای که زبان از توصیفش قاصر است.
  • گل‌های سوسن چلچراغ: اگر اواخر اردیبهشت و خرداد تصمیم به این سفر بگیرید، شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را دارید؛ گل‌هایی خاص که فقط در ایران به صورت طبیعی می‌رویند و ارزش بالایی دارند. گل‌های پیش‌پیشا (پامچال) و ونوشه (بنفشه) نیز در این منطقه خودنمایی می‌کنند و بر زیبایی‌های مازیچال می‌افزایند.
  • چشم انداز پاییزی: مسیر جنگلی مازیچال در فصل پاییز بسیار دیدنی است و منظره‌ای رویایی را پیش روی‌تان می‌گذارد. هزاران رنگ را در این مسیر شاهد خواهید بود و می‌توانید از تماشای زیبایی‌های این فصل هزار رنگ لذت ببرید.
  • جمع‌آوری گیاهان دارویی: در ارتفاعات مازیچال، زرشک و گل‌گاوزبان می‌روید و می‌توانید این ارمغان طبیعت را جمع‌آوری کنید.
  • پرنده‌نگری و تماشای حیات وحش: این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان (IBA) ثبت شده است و پرندگانی همچون قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، بلدرچین و … از پرندگانی هستند که در مازیچال مشاهده می‌شوند.
  • جنگل‌نوردی در مازیچال: جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌آید؛ قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین‌شناسی (از ۶۵ تا ۱.۶۴میلیون سال قبل) برمی‌گردد و از لحاظ گونه‌های بومی و باستانی بسیار غنی و باارزش است.
  • کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان مازیچال را مقصدی برای یک کوهنوردی به یادماندنی می‌دانند و از کوهپیمایی در آن لذت می‌برند.
  • کمپینگ: مهم‌ترین چیزی که طبیعت دوستان را به مازیچال می‌کشاند، کمپ در زیر آسمان پرستاره و در ارتفاعات است. تصور کنید که شاهد غروب خورشید در اقیانوس ابرها باشید و یا وقتی که چشم باز می‌کنید منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی‌تان ببینید.
  • عکاسی: تصاویر جذابی را می‌توانید در مازیچال شکار کنید.

همه چیز درباره روستای مازیچال

امکانات مازیچال

هیچ امکاناتی اعم از برق، گاز و آب در مازیچال در دسترسی نیست و حتی مغازه‌ای هم در این منطقه وجود ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی‌های لازم را بکنید و لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشید. مایحتاج خود را از کلاردشت بخرید و برای نیازهای‌تان هم چاره‌ای بیندیشید. البته می‌توانید در فصول گرم، از ساکنان موقتی این منطقه محصولات لبنی مانند سرشیر و دوغ و … و نان محلی تهیه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شمال ایران “دیدنی‌های تنکابن؛ جنگل دو هزار” را مطالعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: